تاراشیمی

توصیف و اندازه‌گیری رنگ

چکیده

رنگ به عنوان یک عامل مهم در جذابیت و ارتباط با محصولات و خدمات بسیار مهم است. بنابراین، دقت و صحت در اندازه‌گیری و ارتباط با رنگ بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از سیستم رنگ CIELAB و ابزارهای اندازه‌گیری رنگ، می‌توان رنگ‌ها را به صورت دقیق تعیین کرد و در صنایع مختلف استفاده کرد.

توصیف و اندازه‌گیری رنگ از فرآیندهای مهم در علم رنگ‌شناسی و صنایع مختلف است.

آیا تا به حال سعی کرده‌اید رنگی را توصیف کنید؟ بدون داشتن یک مرجع بصری، توصیف دقیق رنگ تقریباً غیرممکن است. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید رنگی کمی تیره‌تر از خط قرمز روی پیراهن کسی است یا رنگی کمی روشن‌تر از لیوان سبز روی میز است. اما با این روش، هنوز نتوانستید یک توصیف کامل و دقیق از رنگ را ارائه دهید.

حالا تصور کنید که می‌خواهید درباره رنگ مورد نظرتان با تامین‌کننده رنگ صحبت کنید. آیا می‌توانید مشخصات کامل رنگ مورد نظرتان را به او بگویید؟ اگر یک رنگ نامناسب را برای پوشش محصول خود انتخاب کنید، علاوه بر خسارات مالی زیادی که برای شما به همراه دارد، اعتماد مشتریانتان را نیز از دست می‌دهید.

ضروری است که تولیدکنندگان رنگ و پوشش، هنگام صحبت در مورد رنگ، منظور یکدیگر را به خوبی درک کنند. این به این معناست که آن‌ها باید با یک زبان مشترک صحبت کنند. با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری رنگ، می‌توان به یک زبان مشترک برای توصیف رنگ‌ها دست یافت. چندین فضای رنگی وجود دارد که می‌توان در آنها ارتباط برقرار کرد. اما نکته مهم این است که باید فضای رنگی مورد استفاده را شناسایی کنید.

در مطلب دیگری از وبلاگ تاراشیمی، به بررسی سیستم رنگی 1976 CIE Lab* (CIELAB) می‌پردازیم، زیرا این سیستم رنگی اصلی استفاده شده برای توصیف، همسان‌سازی و کنترل رنگ در صنعت پوشش‌ها است.

CIELAB چیست؟

چه کسانی باید زبان رنگ‌ها را بدانند؟


همه تولیدکنندگان، چه کوچک و چه بزرگ، باید برای اندازه‌گیری ابزارهای رنگ چند متخصص داشته باشند. علاوه بر این، برای سازندگان فرمول‌های پوشش، شیمی‌دانان و افرادی که در آزمایشگاه و در تمام فرآیند کنترل کیفیت شرکت می‌کنند و تیم‌های بازاریابی و فروش، دانستن فضای رنگ بسیار حائز اهمیت است تا بتوانند با مشتریان خود در مورد آن صحبت کنند.

در نهایت، هر چه تعداد بیشتری از افراد بتوانند زبان اندازه‌گیری ابزارهای رنگ را بدانند، فرآیند تولید و فروش برای تامین‌کننده‌ها، شرکت‌های تولیدکننده پوشش و مشتریان هماهنگ‌تر و منسجم‌تر خواهد بود. با این حال، رنگ‌ها هنوز نیاز به آزمون چشم دارند تا در مقابل خطاهای احتمالی که در اندازه‌گیری رنگ ممکن است رخ دهد، به عنوان یک تست و تعادل عمل کنند.

به خاطر داشته باشید که اندازه‌گیری ابزاری رنگ یک ابزار است. اگر رنگ زیر منبع نور مشخص شده درست به نظر نمی‌رسد، فقط به اعداد اعتماد نکنید؛ موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی کنید.

مجموعه تاراشیمی با استفاده از سیستم‌ها و ابزارهای اندازه‌گیری رنگ، قادر است رنگ‌ها را با دقت بالا تعیین کرده و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کند و محصول مورد نظر مشتری را تولید کند. با ما تماس بگیرید تا متخصصین ما در انتخاب محصول مناسب شما، مشاوره‌های لازم را به شما بدهند.